Normen en Waarden

RKSV Liessel is een vereniging die goede normen en waarden erg belangrijk vindt. Middels gestelde gedragsregels zorgen we ervoor dat we samen op een veilige en plezierige manier onze sport kunnen beoefenen.

Sportbeoefening algemeen:

1. Iedereen handelt respectvol naar medespelers, tegenstanders, leiders, trainers, scheidsrechters en supporters.
  2. Er wordt niet gepest.
  3. Voetbal is een teamsport. Afmeldingen kunnen het team en leiders in problemen brengen.
  4. Iedereen meldt tijdig af voor trainingen en wedstrijden.
  5. Iedereen is tijdig aanwezig op trainingen en voor wedstrijden. Afspraken hiervoor worden aan het begin van het seizoen tussen leiders, trainers, spelers en ouders gemaakt.
  6. Het clubbelang gaat boven individueel belang of teambelang.
  7. Men vertrekt gezamenlijk vanaf sportpark de Smeltkroes en vanaf het sportpark van de tegenstander.
  8. Iedereen neemt deel aan de gezamenlijke warming-up bij zowel trainingen als wedstrijden.
  9. Beslissingen van scheidsrechters, trainers en leiders worden geaccepteerd.
  10. Spelers/speelsters vanaf JO13 douchen na de trainingen en na wedstrijden doucht iedereen.

Trainer/leiders:

1.  De spelers/speelsters worden positief gecoacht.
  2. Je gaat respectvol om met spelers/speelsters.
  3. Je zorgt dat de spelers/speelsters douchen na de trainingen vanaf JO13 en na wedstrijden (allen).
  4. Je spreekt spelers/speelsters aan op wangedrag en pesten.
  5. Trainingsmateriaal en opstellingen zijn op tijd klaar.
  6. Er vindt een gezamenlijke warming-up plaats bij zowel trainingen als wedstrijden.
  7. Je houdt toezicht op het schoonhouden van de kleedlokalen. Eventueel kan men spelers aanstellen voor corveedienst.
  8. Je neemt de verantwoordelijkheid voor materialen en het opruimen ervan.
  9. Vanaf de JO10 ga je niet meer het kleedlokaal in, tenzij anders met spelers/leiders/trainers in overleg met alle ouders wordt afgesproken.
  10. Je bent aanspreekbaar voor ouders.

Sportaccommodatie:

1. Er wordt geen afval op en rond het sportpark achtergelaten.
  2. De kleedlokalen dienen netjes achter te blijven, zowel bij trainingen als wedstrijden. Bij de jeugd wordt dit gecontroleerd door de trainer/leider.
  3. Fietsen, bromfietsen en scooters worden gestald in de daarvoor aanwezige rekken.
  4. Er wordt niet gerookt op het sportpark uitgezonderd op de vastgestelde rookplek.
  5. Er wordt respectvol en veilig omgegaan met de accommodatie en materialen.

Sportkantine:

1. Alcoholgebruik onder de 18 jaar is verboden. Legitimatie kan gevraagd worden en dient getoond te worden.
  2. Je gaat respectvol om met het kantine-personeel.

Ouders:

1. Toon regelmatig belangstelling.
  2. Je moedigt op een positieve manier aan.
  3. Je hebt realistische verwachtingen.
  4. Beslissingen van scheidsrechters, trainer en leiders worden zonder commentaar geaccepteerd.
  5. Het welzijn/plezier is belangrijker dan het resultaat.
  6. Je rijdt bij toerbeurt naar uitwedstrijden.
  7. Bij vragen en/of opmerkingen spreek je de leider/trainer apart aan.